Informatie banner -|- (c) Het WWCW 2001

Recensie - Kroniek van een Sprookje

Het Eftelingwapen op de voorkant van de Kroniek - Foto: Friso Geerlings 2002
Deze recensie is speciaal geschreven voor diegenen die het boek willen herontdekken na een al grondige uitpluizing. Voor iedereen die nog lang wil genieten van een jubileumboek dat de wensen van vele liefhebbers van de Efteling grotendeels heeft ingewilligd. Pak dus nu je boek uit de kast en blader mee om het verhaal beter te volgen en een eigen mening te kunnen vormen. Als je het boek nog niet hebt gelezen is het misschien verstandiger om dat eerst te doen, voordat je hieraan begint. Heb je het boek nooit gelezen of heb je het niet in je bezit? Dan doe je er misschien goed aan om deze tekst pas te ontdekken na aanschaf van de kroniek. Mocht je daar nog over twijfelen, dan kan deze recensie je misschien adviseren over een eventuele aanschaf. Veel leesplezier!

In het begin van 2000 startte de Efteling met de werkgroep "Er was eens…", die de opdracht kreeg om een jubileumboek te maken ter ere van het 50-jarige bestaan van de Efteling. Er werden toen nog wel meer werkgroepen in het leven geroepen, alle met de opdracht iets te maken voor het jubileumjaar. De werkgroep "Er was eens…" bestond uit Ton van de Ven, Henk Groenen, Karin Koppelmans en Gerrie van Dongen. Pas in mei 2001 werd de tekstschrijver, Henk vanden Diepstraten, erbij betrokken. Misschien een onbekende, maar hij werkt al sinds 1982 als tekstschrijver voor de Efteling. Zo schrijft hij het personeelsblad Efteldingen en de folders en brochures. De lay-out is gedaan door Robert-Jaap Jansen, deze medewerker is een stuk bekender, ook van bijvoorbeeld de folders, maar ook het vorige jubileumboek "Mam, een duppie voor de kip?" is door hem in een leuke lay-out geplaatst.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het boek 144 pagina's zou tellen, maar na enige tijd werd er besloten om de synopsis van het boek te wijzigen en er dus meer beelden en teksten aan toe te voegen, waardoor de inhoud nu 208 pagina's beslaat. In het personeelsblad Efteldingen van mei 2002 vertelt Vanden Diepstraten het volgende: "Informatie over de beginjaren putte ik vooral uit de handgeschreven schriftjes waarin alle verslagen en besluiten van het stichtingsbestuur en de directie zijn opgenomen. Later kon ik ook veel informatie halen uit krantenknipsels, verslagen van de directie en de vele verhalen van de medewerkers. Leuke anecdotes, maar ook kritische opmerkingen kreeg ik van hen te horen. Hieruit heb ik een selectie gemaakt, zodat de algemene lijn van het jubileumboek duidelijk, chronologisch en aantrekkelijk blijft voor de lezer. Dit betekende keuzes maken en nog eens keuzes maken." Verderop in deze Efteldingen staat dat het boek een 'pil' is die "telkens uitnodigt om eens door te bladeren en te lezen".

Gerrie van Dongen heeft de voorselectie gemaakt uit het archief, hetgeen een ongelooflijke klus is geweest. Duidelijk wordt nu wel hoe hard er aan dit boek is gewerkt en het resultaat mag er zijn. Er zal in lange tijd nooit meer zo'n uitgebreid boek worden gepubliceerd over de Efteling. Omdat er vooral informatie is geput uit knipsels en verslagen uit het archief, gaat echter meer dan de helft van de tekst in het boek over allerlei zakelijke dingen en over de mensen van de Efteling. Een beetje jammer voor diegenen die nu graag eens wat meer info hadden gezien over de attracties. Toch biedt het boek voor die mensen gelukkig ook nog genoeg redenen om het aan te schaffen.

Dat aanschaffen kon voor het eerst op 31 mei 2002, exact 50 jaar na de opening van het Sprookjesbos. Er was een officiële plechtigheid in het Kabouterdorp waar veel bekende (oud-)Eftelingmedewerkers ter plaatse waren. Na een show die werd opgevoerd door een kabouter die aan de geluiden te horen op een oude tikmachine het hele boek heeft gemaakt, kwam het kereltje buiten kijken om wat te vertellen over zijn werkje. Na wat rotzooi uit het raam in de vijver onder zijn woning te hebben gegooid en een explosie met veel rook, kwam dan eindelijk de eerste versie van het boek te voorschijn, die door Ton van de Ven met een schepnet werd opgevangen. Enkele pientere fans hadden het echter voor mekaar gekregen om het boek al te kopen enkele minuten voor dit spektakel.

Kies een recensieonderdeel uit het overzicht

De oude entreepoort van de Efteling op het DienstenterDe oude entreepoort op het dienstenterrein -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

Ornament op poort Doornroosje -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

Ornament op het Indische Waterleliesplein -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

Ornament op de entree van het Spookslot -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

pagina 1 - 26

1933-1951
Kaft
Voorwoord
Tekeningenrol
Pieck

pagina 27 - 61

1952-1961
-
Interviews
Fotoboek
  pagina 62 - 93

1962-1971
-
Interviews
Plattegrond
  pagina 94 - 128

1972-1981
-
Interviews
Plakboek

Ornament van Fata Morgana -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

Ornament van Villa Volta -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

Ontwerp gevel theaterrestaurant -|- Foto: Friso Geerlings (c) Het WWCW 2002

pagina 129-168

1982-1991
-
Interviews
Werkmap

pagina 169-208

1992-2001
-
Interviews
Overige
  Conclusie

Het WWCW is niet verantwoordelijk noch aanspreekbaar voor de gepubliceerde meningen van haar gastschrijvers. De meningen verkondigd in deze recensie zijn die van de auteur alleen en houden geen verband met de personen achter het WWCW of een van haar dochterondernemingen.

Tekst: Ramon Heeren - 2002