Informatie banner -|- (c) Het WWCW 2001

Recensie - Fotoboekje 2002

Kaft fotoboekje 2002Naast het vijftig jarig bestaan van het Sprookjesbos, zijn er natuurlijk veel meer attracties die een verjaardag vieren in 2002. 10 jaar het Hotel bijvoorbeeld en 15 jaar de Pagode, 20 jaar de Halve Maen, 25 jaar de Marskramer en ga zo maar door. Er is ook een souvenir dat in 2002 zijn 30ste verjaardag viert (en dus voor de 31ste keer is verschenen): het Fotoboekje. Het meest bijzondere souvenir dat iedere bezoeker eigenlijk verplicht moet aanschaffen bij binnenkomst van het park. Tot 2001 gebeurde dat ook, omdat men de plattegrond niet los kon kopen en vele bezoekers zonder haast wel moesten verdwalen. Vanaf 2001 is daar een eind aan gekomen, de plattegrond is dan wel niet gratis, maar vele bezoekers kopen ogenblikkelijk de tekening van Knoet in de Efteldingen.

Wie had kunnen weten dat de grote lay-outverandering van 1998, die het fotoboekje toen onderging, ook betekende dat de Efteling voortaan nooit meer de moeite zou nemen om iets van het boekje te maken. Nadat in we 1999, 2000 en in 2001 een lichtjes andere versie van het souvenir moesten kopen (maar nog wel met steeds een andere kaft), mochten we in 2002 eindelijk weer een boekje ontvangen dat wel helemaal op nieuw in elkaar is gezet. Maar schrik en gruwel, de netjes geplaatste foto's en collages zijn voorgoed verleden tijd en rommelige pagina's komen er voor in de plaats.

Wat mij bij het nieuwe boekje meteen opviel was dat het nog gewoon even dik is als de versies van afgelopen jaren, en hoe groter de Efteling wordt, hoe meer attracties er of op één pagina worden gepropt of gewoon het boekje worden uitgeslingerd. Is het nu zoveel moeite om er één stuk papier per boekje bij te doen, dan komen er dus vier pagina's, waardoor sprookjes als de Rode Schoentjes en de Magische Klok en attracties als de Oude Tufferbaan en de Stoomtrein (en nu zelfs de Stoomcarrousel) gewoon weer terug het boekje in kunnen.

Maar goed, de kaft, niet slecht, eigenlijk zelfs heel goed, Kleine Boodschap mag na al die jaren in dit jubileumjaar eindelijk weer eens terugkeren als een soort boegbeeld/mascotte. Slordig dan weer dat het oude logo er onder staat. Als we dan de pagina omkeren zien we dezelfde lay-out met het Pardoesbeeld bij nacht op de plek waar vier jaar lang die sleutel heeft gestaan. Ik heb zo het idee dat dit een tweede idee was voor de kaft en dat ze hem dan maar in de binnenkant hebben gezet, is ie stiekem toch nog aanwezig. Bij de introductietekst (waarvan ik het na al die jaren nog steeds jammer vind dat het 'De Efteling is het enige prentenboek ter wereld waar je doorheen kunt lopen.' heeft moeten plaats maken voor het 'ijle lucht'-verhaaltje) is de nieuwe lay-out dan te zien. De tekst staat op perkamentrollen, de foto's hebben een ouderwetse witte kartelrand en de achtergrond is geen zacht kleurtje, maar is een wazige afdruk van de plattegrond. Eigenlijk best wel een goed idee om de plattegrond op kleiner formaat in het fotoboekje af te drukken, maar nee, dàt doet de Efteling dan toch weer niet. Veel mensen vinden een klein plattegrondje toch makkelijker dan die grote lap papier die altijd verkeerd wordt ingeklapt en dus aan het einde van het dagje zo vol scheuren zit, dat velen hem weggooien.

Nu kijken we even naar de inhoud; de teksten en de foto's dus. De Pardoespromenade wordt dus met het beeld en een Wonderwachter afgebeeld en ook Pardoes en Pardijntje mogen op de foto, en wel met wat kinderen op het Herautenplein (ik vind de foto wel erg overduidelijk computergemanipuleerd hoor), Doornroosje op de volgende pagina heeft geen bijzondere foto's, maar hier zien we dan voor het eerst de gruwel van het nieuwe boekje; overlappingen. Alhoewel gruwel, ik vind het te gelijk ook wel wat hebben, het geeft toch een soort van rommelige fotoalbumsfeer aan het geheel. Het doet het fotoboekje de naam souvenirboekje nu meer eer aan dan fotoboekje, want echt mooie foto's bekijken is er nu niet meer zo bij. Het boekje heeft nu dus echt als enig doel om bezoekers een beeld van het park te geven.

Fotoboekje 2002 - Langnek

Langnek is er het ergst van afgekomen, wie daar op de fotoboekredactie heeft er nu het idee gehad "Kom, we laten Langnek met z'n hoofd door de wolken komen"? Het ziet er toch niet uit!? En waarom ziet Langnek er ook zo fel uit? Het is net of ze met viltstiften de kleuren wat hebben bijgewerkt. Duidelijk te zien dat ze het leuk vinden om op hun computers met wat Paint-programma's te spelen, laten ze dat alsjeblieft in hun vrije tijd doen. Ook de foto's daarnaast van het Kabouterdorp zijn geen echte parkfoto's. Maar die eeuwige foto van het interieur van het Kabouterhuisje is in ieder geval verdwenen, want dat was wel een erg oude en te vaak gebruikte foto hoor. Na dit commentaar is het natuurlijk overbodig om nog iets over De Wolf en de Zeven Geitjes, Roodkapje (met Krakeeltje) en Hans en Grietje te vertellen. Raponsje is nu voor het eerst eens 'in' het boekje te bewonderen; ze krijgt twee foto's, inclusief die ongelooflijk computergemanipuleerde foto met de heks die verkeerd om in d'r haren klimt. Dit kan in de toekomst gewoon voor misverstanden zorgen, want over pakweg 15 à 20 jaar zal men denken dat de heks vroeger daadwerkelijk op deze manier klom. En de spreuk in het park is 'Raponsje, Raponsje, laat vallen je haar', maar in het fotoboekje staat 'Raponsje, Raponsje, hang je vlecht uit het raam.' De Trollenkoning op de pagina daarnaast is dan weer te bewonderen met drie verschillende gezichtsuitdrukkingen.

De Chinese Nachtegaal heeft veel ruimte moeten afgeven en Draak Lichtgeraakt is weer terug, een beetje groener dan de parkdraak en ook met een schatkist die van een andere foto over deze is geplakt, maar we mogen blijkbaar überhaupt al blij zijn dat ie terug is. De Herautenpleindubbelpagina is ook erg veranderd, geen Kleine Boodschap (ja, die staat op de kaft), geen duif, maar wel weer het Sneeuwwitjetafereel uit de grot met een grote dwerg in collagevorm. Het appeltje moet weer voor de touch zorgen, want in het boekje krioelt het van de attributen die het thema moeten verduidelijken: snoepjes bij Hans en Grietje, een dobbelsteen met pion bij de Zeven Geitjes, een propje papier bij Holle Bolle Gijs en de ergste is Fata Morgana, maar daar kom ik later op terug.

De Indische Waterlelies heeft ook een pagina moeten inleveren (waarom heeft Hans en Grietje dan nog wel een dubbele pagina?), en onze fluitende en vliegende Fakir is weer terug. De Reus van Klein Duimpje heeft zich maar eens omgedraaid en het Carrouselpaleis krijgt nog maar één foto, of beter gezegd, een halve. Na al die jaren laat de Efteling ook eens een ander Gijs-familielid toe in het boekje, Moeder mag met haar kroost voorzichtig boven haar geeuwende broer uitpiepen. De Pagode en de Gondoletta krijgen een foto waarvan je pijn krijgt in je ogen en het Theater mag een foto van net geen postzegelformaat. Dat eindelijk het entertainment ook eens een plaatsje krijgt in het boekje is dan weer een goede zaak.

Carnaval Festival was de attractie die jarenlang de laatste drie pagina's van het boekje bezette, na 1992 moest er een pagina voor het Hotel (en nu ook het Golfpark) worden ingeleverd, dus een vermindering naar één pagina zat er na al die tijd toch dik in. En ja hoor, het is nu dus gebeurd, en ook nog eens verplaatst naar een andere plek in het boekje. Daarover gesproken, we zitten nu in het midden van het boekje, maar nog geen spoor van PandaDroom, dus kunnen we concluderen dat ook aan de traditie dat de nieuwste attractie in het midden zit, een einde is gekomen.

Het Lavenlaar krijgt andere foto's dan voorheen, maar Lots Kraamhuys voert toch weer de boventoon. Villa Volta krijgt een niet-verrassende dubbelpagina, Droomvlucht krijgt ook wat andere foto's en Fata Morgana… tja… twee foto's die ongeveer gelijk zijn, alleen de één bij avond en de ander bij dag, verder wat standaardfoto's (alleen de overbekende Haremfoto ontbreekt na al die jaren), maar waarom heeft één van de makers van dit boekje zijn dochtertje gevraagd om haar Barbiesieraden te gebruiken? En op het feit na dat het er niet uit ziet, vraag ik me ook af wat dit toch in hemelsnaam met Fata Morgana heeft te maken. Waar is de tijd gebleven dat Fata Morgana en het Spookslot gewoon acht pagina's kregen, met strakke, duidelijke, mooie foto's waar geen computer aan te pas is gekomen en waar ze nog geen rotzooi onder de scanner legden om te proberen een leuk effect te creëren?

Fotoboekje 2002 - Spookslot

De Python- en Pegasusfoto's hebben nooit wat voorgesteld en Vogel Rok is logischerwijs verhuisd naar hier, met een hele mooie foto van de ingang, maar wel overlapt weer. Het Spookslot kent eveneens hele mooie foto's, maar ook weer overlapt. Dan volgen de foto's van de overgebleven attracties, of ten minste vier daarvan; Halve Maen, Bob, Piraña en Kinderspoor. Erg standaard foto's. PandaDroom is de nieuwe attractie en komt dus terecht in het midd.. eh… het einde van het boekje. En hier verbreekt de Efteling wel even het record 'aantal-foto's-op-een-dubbelpagina-van-één-attractie'. Tien foto's maar liefst: van het logo, de waterval, de stenen leeuwenkop, de gloeiende bol, de Noordpool-glijbaan, Oek, het olifantenwatervalletje, het klimrek met de Panda, de edutainmentruimte en de film (deze is begrijpelijkerwijs gemanipuleerd). In de bijbehorende tekst wordt natuurlijk nog wel even het Wereld Natuur Fonds genoemd, en ook vind ik de naam van de attractie in het buitenlands erg interessant: PandaVision. Dat zou PandaVisie in het Nederlands zijn en dat klinkt toch een stuk beter en origineler dan PandaDroom.

De Winter Efteling heeft geen bijzondere pagina, ook al is het wel jammer dat er nu van de speciale winterattracties geen foto's meer in staan. Bij de pagina voor het Hotel en het Golfpark vinden we dan echte foto's van postzegelformaat en de Pomme d'Or, Applause Award en partners in kwaliteit staan zoals altijd weer op de binnenzijde van de achterflap. Sinds 1996 stond het Huis van de Vijf Zintuigen i.p.v. het Eftelingwapenschild dan op de achterflap zelf, maar het wapenschild mag nu dan weer terugkeren, zij het in de moderne 3D-versie.

Conclusie: het fotoboekje is een aardig souvenirtje voor de bezoeker die voor het eerst in de Efteling komt, maar de liefhebber moet om echt mooie foto's te krijgen tegenwoordig zelf de handen uit de mouwen steken. Bijna iedereen heeft wel een fototoestel en zelfs voor diegene die dat niet heeft is dat nog geen ramp, want veel trotse eigenaars van de (digitale) fotoapparatuur zijn meestal zo goedhartig om hun opnames ergens op Internet te plaatsen. Ik blijf het fotoboekje nog altijd trouw kopen, hoe lelijk ze het nog willen gaan maken, maar ik verlang toch nog stiekem (en dat geld ook voor de folders) naar de periode 1985-1997. Toen was elke foto nog een stukje verhaal om zo het hele verhaal voor altijd te onthouden.

Tekst: Ramon Heeren - 2002